Beste X,
Ik weet je naam niet, want ik zit zelf niet op het forum. Maar een forumbeheerder stuurde me je vraag (anoniem) door, en ik heb haar gevraagd om deze lange tekst voor je als antwoord te posten.
Deze reactie schrijf ik op persoonlijke titel. Ik ben bestuurslid, maar ik schrijf dit niet namens het bestuur of namens de LSZ, want dan zouden we eerst moeten overleggen, en ik wil je daar niet op laten wachten.
Als je iets niet duidelijk vindt, kun je ons altijd vragen hoe iets zit, dat beantwoorden we graag.
Goed dat je aangeeft dat je iets niet duidelijk vindt!
De kosten om een drukbezocht forum goed te hosten zijn gemiddeld echt wel iets hoger dan 20 euro per jaar, maar je hebt helemaal gelijk dat het forum niet de grootste kostenpost is van de LSZ.
Op dit moment biedt de LSZ een aantal verschillende dingen. Namelijk:
- het maatjesproject (waarbij je 1 op 1 met één van onze vrijwilligers mailt of belt),
- voorlichtingsprojecten (waarbij we o.a. voorlichting geven aan mensen die op de Eerste Hulp werken of bij de GGZ, zodat het hopelijk niet meer voorkomt dat mensen onverdoofd gehecht worden of behandeling wordt geweigerd)
- we draaien regelmatig allerlei projecten, zoals je hier kunt vinden
- en we proberen in Nederland meer begrip te kweken voor mensen die zichzelf beschadigen, bijvoorbeeld door mee te werken aan de documentaire Beschadigd, van vorig jaar.
We hopen in de toekomst daarnaast een kenniscentrum over zelfbeschadiging op te richten, en stimuleren wetenschappelijk onderzoek - we willen namelijk dat er betere alternatieven ontwikkeld worden voor mensen die zichzelf beschadigen.
Dat doen we momenteel allemaal onbetaald. We zijn momenteel allemaal vrijwilligers, van de maatjes tot het bestuur, van de forumbeheerders tot de ict dude: niemand krijgt meer dan een vrijwilligersvergoeding (reiskosten), en de meesten willen ook die vrijwilligersvergoeding niet. Verdienen we iets (bijvoorbeeld met een voorlichting) dan gaat dat terug de kas van de stichting in.
En we werken er keihard voor. Want het is gewoon heel hard nodig dat we voor elkaar op komen, en de positie van mensen die zichzelf beschadigen verstevigen.
Op het bestuur en de ICT dude na zijn we bovendien allemaal ervaringsdeskundig. We hebben als club dus zelf ervaring met zelfbeschadiging.
Waarom hebben we nou meer kosten dan alleen de hosting van het forum?
Nou, simpel. We hebben een kantoor. En dat kantoor hebben we nodig:
- omdat we met elkaar moeten kunnen overleggen,
- omdat we gezamenlijk computers hebben waarop de boel draait,
- omdat we elkaar moeten kunnen ondersteunen (omdat er eerlijk gezegd soms best erg heftige dingen gebeuren als je bijvoorbeeld bel- of mailmaatje bent van mensen die zichzelf beschadigen),
- omdat we een plek nodig hebben om de spullen voor de voorlichtingen op te slaan,
- omdat we regelmatig moeten vergaderen,
- omdat we een plek willen hebben waar mensen ons kunnen bezoeken,
- en omdat jij niet zoveel hebt aan een forum als dat door 1 persoon vanuit thuis wordt beheerd, en dat dus zomaar weg valt als die persoon bijvoorbeeld ziek wordt of geen zin meer heeft.
We hebben voor al die activiteiten dus een organisatie nodig, en een plek.
Eerlijk gezegd is de plek niet eens het duurst, hoewel we allicht gewoon huur moeten betalen. Het duurste zijn de vrijwilligers die elke week opnieuw voor jou en alle andere mensen waar we voor werken, naar Utrecht reizen, naar ons kantoor.
Dat doen niet alle vrijwilligers elke week hoor (want veel werk kun je ook vanuit thuis doen) en bovendien betalen we niet iedereen reiskosten.
Ik (Bas, bestuur) kom tot nu toe bijvoorbeeld maar twee keer per maand, doe de rest vanuit huis, en bovendien hoef ik geen reiskosten, want rijk ben ik niet maar ik kan het wel missen.
Maar andere mensen hebben echt nauwelijks inkomen, en ik vind dat je ze dan niet kan vragen om zich én rot te werken, én geen loon te krijgen, én ook nog eens zelf op te draaien voor hun reiskosten.
Ik ben pas net bij de club gekomen. Ik heb geen eigen ervaring met zelfbeschadiging, maar heb het in mijn omgeving wel meerdere keren van dichtbij meegemaakt. Toen ik de documentaire Beschadigd zag, heb ik eerlijk gezegd echt vet moeten janken. Kort daarna hoorde ik van een vrijwilliger dat de LSZ in zware geldnood zit, werd ik gevraagd om het bestuur te versterken, en ben ik dat gaan doen.
Binnen het bestuur ben ik degene die verantwoordelijk is voor (het opstarten van) de komende donateurscampagne, vandaar dat ik ook reageer op je vraag.
Mocht de LSZ echt omvallen, dan hoop ik inderdaad net als jij dat we een aantal onderdelen kunnen redden en kunnen laten doorstarten. Ik weet niet of dat lukt, maar hopelijk kan iemand een poging doen, mocht het zo ver komen.
Maar ik voorkom dat liever.
Want ik vind het namelijk (excuses voor mijn taalgebruik) teringbelangrijk dat we bijvoorbeeld voorlichtingsbijeenkomsten kunnen houden voor familie, om ze te helpen om op een goeie manier om te gaan met iemand die zichzelf beschadigt. Of dat we iets doen aan het feit dat er nog steeds mensen onverdoofd worden gehecht.
Dat ik dat belangrijk vind wil niet zeggen dat jij dat ook belangrijk moet vinden. Je hoeft echt niks te geven. Ook als je wel wil, maar niet kan geven - voel je vooral niet schuldig.Het forum is gratis, en dat willen we graag zo houden.
Maar we vinden het dus wel heel fijn als je wel iets kan geven.
Goed nieuws
Nou heb ik ook een nieuwtje.
En geen klein nieuwtje... we hebben waarschijnlijk wat geld gevonden!
Het ziet er sterk naar uit dat we iets meer lucht krijgen. Het is allemaal nog niet officieel, dus over de details kan ik nog niks vertellen.
Nou moet ik ook meteen de verwachtingen weer dimmen. Als het allemaal doorgaat (en dat weet ik zo goed als zeker) krijgen we alleen
eenmalig een flinke steun in de rug, waar we het nog een paar maanden van kunnen redden. Daarna hebben we precies hetzelfde probleem als nu.
We moeten dus nog steeds vol aan de bak om meer donateurs te vinden, en hopelijk ooit structurele subsidie. Er is nog niets opgelost, en
de nood is nog steeds ontzettend hoog.
Maar, en dat is ontzettend belangrijk:
We hebben nu een kans. Of misschien moet ik zeggen: Kansje.
Want we hadden nog maar dik twee maanden om voldoende donateurs te vinden. Als ik heel eerlijk ben vond ik het niet realistisch om te denken dat dat zou lukken zonder dit geld. Het is dat ik het zo belangrijk vind, dat ik vaker onmogelijke plannen toch maar ben gaan proberen, en dat het me een paar keer ook nog is gelukt, anders was ik er persoonlijk niet eens aan begonnen.
Maar nu dit eenmalige geld (bijna zeker) is gevonden, hebben we net genoeg ademruimte, net genoeg maanden, om misschien wél genoeg donateurs te vinden.
Het blijft enorm krap. Het blijft enorm spannend.
Dus als je wil helpen, heel erg graag.
En als je niet wil helpen, ook goed. Maar ik hoop dat ik dan in elk geval de onduidelijkheid heb kunnen wegnemen.
(Mag ook wel met zoveel tekst, he?
)
Met hartelijke groet,
Bas Thijs
"I have come to believe that caring for myself is not self indulgent. Caring for myself is an act of survival." ~ Audre Lorde"